Mentaal welzijn (stress reduceren, gedrag)

Als je mentaal fit bent, zit je lekker in je vel, sta je positiever in het leven, heb je minder last van stress en kun je problemen beter de baas. Mentale fitheid is fitheid van de geest. Als je aan fitheid denkt, denk je al snel aan je lijf. Aan je conditie, je spierkracht en je figuur. Mensen die zich fitter willen voelen, richten hun pijlen daar dan ook op. Ze gaan meer bewegen, vroeger naar bed, stoppen met roken en gezonder eten. Maar vaak vergeten ze de verzorging van hun geest, terwijl dat net zo belangrijk is. Als je namelijk niet alleen lekker in je vel, maar ook lekker in je hoofd zit, functioneer je beter, sta je positiever in het leven, heb je minder last van stress en kun je problemen beter aan. Er zijn verschillende interventies om mentaal fit te blijven.

Yoga

energie laten stromen

Wanneer we het hebben over yoga, bedoelen we niet alleen maar de yogahoudingen. We hebben het dan over yoga als complete interventie met houdingen, ademhalingsoefeningen, meditatie en ontspanningsoefeningen.
Yoga kan ontzettend waardevol voor je zijn. Want wist je dat het bij kan dragen aan stressreductie, werkgeluk en je algehele vitaliteit? Yoga kan je bewust maken van je fysieke, mentale en emotionele gesteldheid. Door yoga toe te passen kan je hier op een positieve manier invloed op uitoefenen. En dat kan ook met laagdrempelige oefeningen op kantoor. Er zijn tegenwoordig veel wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat yoga in zijn totaliteit een ontzettend effectieve methode is tegen stress. Dit komt met name door het effect dat yoga heeft op het zenuwstelsel. Yogahoudingen hebben verschillende effecten. Zo zijn er houdingen die de energie weer door het lichaam laten stromen. Maar er zijn ook houdingen die juist een kalmerend effect hebben. Een mix van beide soorten houdingen werkt vaak het beste. En zorgt ervoor dat je met nieuwe energie en focus aan de slag gaat.
Yoga draagt bij aan;

  • Een betere focus: het stimuleert de doorbloeding in je brein en je brein maakt prestatieverhogende
    stofjes aan.
  • Minder stress: yoga zorgt voor een afname van het stresshormoon cortisol.
  • Meer energie: door een juiste manier van ademhalen, produceert het lichaam meer energie.

Creativiteit

als OntspanningsBooSSST

Rust en ontspanning zijn perfecte remedies tegen langdurige stress. Om te voorkomen dat medewerkers met te veel stress uitvallen, is het van belang dat zij iets veranderen in hun leefstijl; beter leren omgaan met stress en weer (leren) ontspannen. Creatieve interventies kunnen hierbij helpen en ervoor zorgen dat je medewerkers duurzaam inzetbaar blijven.
Creatief betekent dat met zang, muziek, theater en andere kunstvormen wordt gewerkt. Het creatieve aspect is daarbij een middel om de samenwerking binnen teams te versterken, maar ook een bijzondere ervaring waardoor men elkaar op een andere manier leert kennen. Dat creativiteit ontspanning biedt in tijden van stress, is goed te verklaren als je kijkt naar de werking van de hersenen. Bij creativiteit gebruik je namelijk een ander deel van de hersenen waardoor de aanmaak van cortisol (een stresshormoon) automatisch wordt verlaagd. De onmiddellijke reactie is dat je ontspant en rustig wordt. De stress verdwijnt even. Het is dus een logische fysiologische reactie van de hersenen dat creativiteit voor ontspanning zorgt. Denk hierbij aan een graffiti workshop (samen een kernboodschap aanbrengen), een schilderworkshop om gezamenlijk een thema te verbeelden, het maken van een visionboard, een percussie workshop, een traditionele Haka-dans uitvoeren, samen een smartlap maken, etc.

Een beetje te veel

Stress

Een burn-out en overspannenheid zijn aandoeningen die grotendeels worden veroorzaakt door van stress op de werkvloer. Heel vaak in combinatie met privézaken. Een beetje stress kan geen kwaad. Iedereen krijgt in zijn leven weleens te maken met te grote werkdruk. Te lang, te veel stress kan van negatieve invloed zijn op jouw prestaties. Als jij op zulke momenten stress kan managen, dan heb je daar zeker profijt van. En je collega’s ook. Tijdens de training stressmanagement krijg je handvatten aangereikt waardoor je stress de baas wordt. Hoe herken je op tijd de waarschuwende signalen van je lichaam? Niet alleen bij jezelf, maar ook bij je collega’s. Ook bij stress geldt: voorkomen is beter dan genezen. Het gevoel van stress verminderen lijkt onmogelijk als je hoofd vol zit. Toch is het makkelijker dan je denkt.
Tijdens deze interventie krijg je dan ook tools aangereikt om veerkrachtig om te gaan met stress.

En...

ontspan

De alledaagse gang van zaken kan nogal wat druk met zich meebrengen. Ontspanning is nodig om je lichaam en geest te laten herstellen van inspanning. Krijgen je lichaam en geest niet de tijd om bij te komen? Dan stapelen de spanning en vermoeidheid zich op. Tot het teveel wordt. Je kunt veel meer aan als je tussendoor ontspant. Je gaat makkelijker om met stress, met je werk en de eisen die aan je gesteld worden. Vaak ben je je er niet (meer) bewust van dat je voortdurend te gespannen bent. Je bent niet anders gewend dan dat je lichaam wat stijf voelt en dat je maagpijn of rugklachten hebt, of moe opstaat. Ook koppel je je klachten vaak niet aan je situatie en stress. Hoe zit dat bij jou? Onderzoek zelf je spanningsklachten. Met spanningsklachten loop je het risico in een vicieuze cirkel terecht te komen. Door de klachten ga je je waarschijnlijk zorgen maken of ergeren. Want ziek worden, vermoeidheid of pijn voelen komt nu even niet handig uit… De stress neemt weer toe. En de klachten verergeren. In deze neerwaartse spiraal versterken stress, lichamelijke klachten en jouw reactie elkaar. Dit moet je zien te doorbreken.
Voor de één is ontspanning uitgaan met vrienden. Voor de ander is het met een goed boek op de bank zitten. Weer een ander kan niet zonder sporten. Ontspanning kun je geestelijk of lichamelijk zoeken. Het is belangrijk dat je voor jezelf nagaat wat ontspannend voor jou is, waar jíj plezier aan beleeft. Zodat je hoofd leeg wordt en je lichaam ontspant. In deze workshop maakt je kennis met diverse ontspanningsmogelijkheden om goed of misschien wel beter voor jezelf te zorgen.

Energiegevers en energievreters

in balans

In het dagelijkse leven heb je continu te maken met energiegevers en energievreters. Van sommige activiteiten of gebeurtenissen krijg je enorm veel energie. Maar sommige van deze activiteiten en gebeurtenissen kosten ook enorm veel energie. Overheersen de energievreters? Dan voel je je sneller futloos, somber en moe. Gelukkig is hier wat aan te doen. De eerste stap is om de situatie in kaart te brengen. Wat zijn nu eigenlijk je energiegevers en energievreters? Het lijken op het eerste gezicht gemakkelijke vragen, maar ze zijn niet zo eenvoudig te beantwoorden. Omdat we nooit geleerd hebben hierover na te denken. We doen op de automatische piloot de dingen die we ‘moeten’ zonder erbij stil te staan of we dit wel willen. Energiegevers en energievreters zijn voor iedereen verschillend. Energiegevers en energievreters zijn bijna altijd activiteiten of personen waar je in het dagelijks leven mee te maken krijgt. Op zoek naar de perfecte balans houdt in dat jij jouw energievreters en energiegevers op een rijtje zet. In deze workshop gaan we daarmee aan de slag. Zodat jij er verandering in kan aanbrengen en beter weet hoe jij je persoonlijke batterij kunt opladen.

Piekeren

is de verkeerde kant op fantaseren

Piekeren, dubben en twijfelen… Misschien heb je last van dwangmatig piekeren of lig je ’s nachts wakker of woel je omdat je piekert. Ben je verdrietig of heb je buikpijn omdat je zoveel beren op de weg ziet? Het kan ook zo zijn dat je overstuur raakt van een ‘foute’ keuze of onhandig gedrag en daarover piekert en bijvoorbeeld denkt ‘Had ik maar…’, en er lang over doet om te kiezen. Bij piekeren lijkt het of je geen controle over je gedachten hebt.
Piekeren kan erg frustrerend zijn. Het kost vaak heel veel energie en het maakt je moe. Het is vaak makkelijker om in een piekertoestand te blijven en geen actie te ondernemen. Je ervaart mogelijk een vicieuze cirkel. Er bestaan allerlei gradaties van piekeren: van kortdurend piekeren (zoals 5 minuten) tot meer dwangmatig piekeren (bijvoorbeeld altijd dwangmatig twijfelen aan jezelf en bijvoorbeeld je uiterlijk) of overmatig piekeren waarbij je nachten wakker ligt. Stoppen met piekeren, hoe doe je dat? Gelukkig kun je piekeren minderen of misschien zelfs afleren. Enerzijds kan dit door je gedachten grondig te leren onderzoeken en zo blokkades te overwinnen. Anderzijds door aandacht te besteden aan bijvoorbeeld je voeten en letterlijk stevig met beide voeten op de grond staan. We geven je in deze workshops tips en technieken om te leren te stoppen met piekeren.

Ademhalings
oefeningen

Tot jezelf komen

Tot jezelf komen, rust ervaren in lichaam en geest. Het is niet alleen aangenaam, je hebt het nodig om je energieniveau te verhogen en je balans opnieuw in evenwicht te brengen. Ontspannen is makkelijker gezegd dan gedaan. We kunnen hiervoor beroep doen op verschillende methoden en technieken zoals bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen. Door creatief met onze geest bezig te zijn, leggen we het denken even stil. Het is een manier om even uit je hoofd te komen en af te dalen naar je lichaam. Ademhalingsoefeningen kunnen enorm helpen bij het omgaan met aandoeningen. Of bij het helpen voorkomen ervan. Wist je dat bewust ademhalen helpt om maximaal te presteren? En dat het ook je bloeddruk kan verlagen, gevoelens van kalmte en ontspanning geeft én stress uit je systeem haalt? Onderzoek na onderzoek toont aan dat je adem kan helpen een gezond lichaam en geest te houden. Via ademhalingsoefeningen verhogen we het gevoel van welzijn, er ontstaat rust, ruimte en ontspanning. Op die manier werken we in op de spierspanning wat op zich een positieve invloed heeft op de fysieke klachten.
In deze workshop bieden we je oefeningen die je direct kunt toepassen voor het reduceren van stress.