Fysiek welzijn (bewegen, eten)

Voldoende beweging houdt de verschillende lichaamsfuncties op peil, zoals de bloedcirculatie, de ademhaling, de spieren, de gewrichten en de botten. Daarnaast heeft beweging effect op de stofwisseling en het lichaamsgewicht en versterkt het de weerstand. Ook het slaappatroon verbetert. Er is genoeg bewijs dat lichaamsbeweging ook van invloed is op het emotioneel welbevinden als het gaat om zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde. Sportief bewegen levert tevredenheid en plezier op. Verder is bewezen dat lichaamsbeweging een positieve invloed heeft op je stemming en humeur. Uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig sporten en bewegen minder risico lopen om depressieve symptomen te ontwikkelen. En krijgen ze die toch, dan hebben ze een grotere kans op herstel als ze een actieve leefstijl hebben. Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat het lichaam efficiënter omgaat met het verwerken van angst en stress. Goede voeding is gezond eten waarbij je alle benodigde bouwstoffen binnenkrijgt om lichamelijk en geestelijk optimaal te functioneren. Denk aan de benodigde vitamines, mineralen, eiwitten, goede koolhydraten en essentiële vetten. Kies ervoor om met aandacht te eten, dat zorgt dat je sneller verzadigd bent. En… eet om de juiste redenen. Omdat je lichaam en geest brandstof nodig hebben en niet omdat je zo gespannen bent. Je kan dagelijks aan een gezonde levensstijl werken. Je hoeft er echt geen uren mee bezig te zijn. Het is meer een kwestie van een aantal veranderingen in je voeding- en beweegpatroon. Wanneer je dat doet, dan zul je spoedig een aantal fysieke veranderingen bemerken.

Vitaal@home

Vitaal thuiswerken

Het thuiswerken vraagt de nodige flexibiliteit en aanpassingsvermogen.
Werknemers hebben te maken met nieuwe uitdagingen, zoals werken zonder de directe aanwezigheid van collega’s.
Of werken in een huis vol mensen, waarbij zorg- en werktaken door elkaar heen lopen. Langdurig thuiswerken kan mentaal belastend zijn. Informele gesprekjes met collega’s tussendoor vallen nu weg, en het veelvuldig gebruik van digitale voorzieningen zoals videoconferencing kan voor vermoeidheid zorgen.
Ook het combineren van werk en andere verplichtingen kan vermoeidheid en stress veroorzaken.  Tijdens deze online workshop krijgen je werknemers vitale tips die ze kunnen helpen. Ook hoe die in de praktijk toe te passen zijn, want dat is nog niet altijd gemakkelijk.

Mindful wandelen

lopen maakt open

Wandelen heeft het op zich al helemaal in zich om stress verlagend te werken. Het vermindert spanningen, boosheid, moeheid en verwarring. Tegelijkertijd verhoogt het je concentratie, energie, creativiteit en geluksgevoel. Het verbetert je geheugen en na een wandeling kun je betere beslissingen nemen en is multitasking en planning gemakkelijker voor je. Met een dagelijkse actieve wandeling van 10 minuten kun je het verschil al merken. Mooier nog is om heel gericht mindful te wandelen. Daarmee zorg je dat je helemaal in het hier en nu bent. In het kort is mindfulness ‘bewuste aandacht’. Als we mindfulness beoefenen, richten we onze aandacht op datgene wat zich nu, in dit moment, afspeelt. Je blijft daardoor minder nadenken en vastzitten aan zaken uit het verleden of die nog gaan komen. Hierdoor worden stress, piekeren, angst en zelfs pijn gereduceerd. Met een aantal gerichte oefeningen tijdens het wandelen kun je je geest nog beter richten op het heden. Waardoor je direct ontspanning vindt en meer innerlijke rust en emotionele balans ervaart. Super simpele oefeningen om in te passen in elke wandeling die je maakt. Even een rondje langs de zintuigen en aandacht geven aan wat je ervaart. Zulke momenten geven ruimte in je hoofd en verfrissen je geest. Naast een mindful walk is het ook mogelijk een mindful run in te plannen. Daarbij ligt het looptempo uiteraard hoger.

BooSSSTcamp

= gratis vitamine D

Een BooSSSTcamp is een spierversterkende trainingsmethode uitgevoerd in teamverband. Uiteraard onder professionele begeleiding van een fitnessinstructeur. Het doel is om de kracht en uithouding te verbeteren door groepstrainingen gedurende de periode van ongeveer een uur. Door het teamverband sporten de deelnemers intenser dan ze individueel zouden doen.

BooSSSTcamp is een uitstekende manier om op je eigen niveau en toch in groepsverband, onder professionele begeleiding te sporten. Tijdens de trainingen werk je aan je uithoudingsvermogen en spierkracht in je hele lichaam. De BooSSSTcamp-trainingen zijn erg afwisselend en een geweldige manier om aan je fitheid te werken.  BooSSSTcamp is voor iedereen geschikt. Van jong tot oud, van beginnende tot ervaren sporter. Dit is mogelijk omdat de oefeningen voor iedereen op hun eigen niveau worden aangepast. De trainingen zijn dan ook voor iedereen een beetje anders! De BooSSSTcamp-trainingen vinden altijd plaats in de buitenlucht. Dus ook bij een spatje regen, wind of een heerlijk stralend zonnetje. Door onder meer het gebruik van bijvoorbeeld je eigen lichaamsgewicht, bankjes in het park, traptreden etc. benutten we de volledige omgeving.

Slapen

als een baby

Slapen is essentieel, moet elke dag en bepaalt de rest van onze dag. Door slecht slapen, kom je vaak in een vicieuze cirkel terecht. Door stress op het werk of tijdens je studie, slaap je slecht. En omdat je bang bent door je slaapgebrek niet goed te presteren, heb je stress. Ervaar je slaapgebrek? Dan kan een slaapworkshop veel voor je betekenen. Een slaapworkshop helpt je weer controle over je slaap te krijgen. De praktische handvatten die je krijgt aangereikt, leiden vrijwel altijd tot een verbeterde slaapkwaliteit. En dat leidt weer tot minder ziekteverzuim en betere prestaties. Daarnaast zijn goed uitgeslapen medewerkers collegialer en beter gehumeurd. Met de adviezen uit de workshop ga je weer beter slapen. Zodat je weer vrolijk, uitgerust en vitaal je dagen beleeft!

Voeding

of vulling

Stel je voor… bij je geboorte krijg je een voertuig cadeau en daar moet je het de rest van je leven mee doen. Het is jouw enige bewegingsmogelijkheid. Je kunt geen andere kopen en kapot is kapot. Hoe zou je dan met dit voertuig omgaan? Wat zou je ‘m als brandstof geven? Zou je ‘m koesteren? Wat zou dit voertuig voor je betekenen?

Dit voertuig is een synoniem voor jouw lichaam. Hoe ga jij met je lichaam om? Waarmee voed je het? Of ben je met name druk met vullen? Kies je voor pure kwalitatieve energie? Of ga je toch voor snelle verleiders? Daarin heb je een keuze. De 1e stap naar een gezond en vitaal leven begint natuurlijk met het kiezen voor gezonde voeding. En mijn missie is mensen daarvan bewust te maken. Want die pure energie biedt zoveel meer. Door volwaardig, gezond, puur en onbewerkt te eten verhoog je je energie, je levenskwaliteit en dus je geluk (en zoveel meer). En dat ben je waard!

Stoelmassages

Cadeau van de baas

Stoelmassage is een manuele drukpuntmassage op een ergonomische stoel. Hierbij worden verschillende punten op het hoofd, nek, schouders, armen en rug bewerkt. Deze bedrijfsmassage wordt gegeven op de kleding zonder gebruik van olie en duurt zo’n 20 minuten per massage. Stoelmassage is uiterst geschikt ter voorkoming van aan het werk gerelateerde klachten, zoals RSI en de symptomen van stress. Stoelmassage geeft onmiddellijk een aangename ontspanning. Je komt tot rust en kan achteraf met veel energie het werk hervatten. Stoelmassage zorgt voor een betere doorbloeding waardoor je je fitter voelt en je concentratievermogen verbetert. Ook is de masseur in staat om vroegtijdig overbelasting te signaleren en hierop te anticiperen. Hierdoor
voorkomt het dat kleine ongemakken erger worden en helpt het verzuim op het werk tegen te gaan. Naast het fysiek medische gedeelte wordt stoelmassage gezien als een ‘schouderklopje’ van de werkgever. Een cadeau van de baas, waarmee hij/zij de waardering uit naar de medewerkers. Het heeft een positief effect op de arbeidsbeleving van medewerkers.

Mindful boksen

zoveel mogelijk mensen raken

Mindfulness maakt je bewust van je gedachten en emoties en leert je om daar objectief naar te kijken. Zonder jezelf te verliezen of te veroordelen. Een groot onderdeel hiervan is ademhaling. Zit je ademhaling hoog, dan is de kans groot dat je anders op situaties en mensen reageert, dan wanneer je vanuit je onderbuik ademt. Een neutrale observatie van gedachten, gevoelens en juiste ademhaling is allemaal aan te leren, net als boksen. Tijdens het boksen is focus nodig en verplaatst de aandacht zich naar het lichaam, waardoor ‘het denken’ tijdelijk minder actief is. Een mindful boksles bestaat uit bewustwording, technische boksoefeningen – voor ieder niveau – en wordt afgesloten met een ontspanningsoefening. Deze training draagt bij aan een gezond lichaam én een
gezonde geest.